רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    מהפכת הקומיקס כבר כאן!

    בעשור האחרון כבש את מדפי הספרים לילדים כוכב חדש-ישן – הקומיקס! מה סוד הקסם? מה הילדים מוצאים בספרים האלה? האם אלה ספרים ראויים? והאם הם מיועדים רק לילדים?

    מהו קומיקס (עלילון)?

    קומיקס הוא סיפור המציג את העלילה באמצעות רצף של תמונות (ולעתים קרובות גם מילים). ספרי קומיקס יכולים להיות כל ז'אנר ולספר כל סוג של סיפור, בדיוק כמו ספרי הפרוזה. הפורמט הוא שהופך את הסיפור לקומיקס, ובדרך כלל הוא כולל איורים, טקסט, בלוני דיבור ואונומטופיאות.

    המונח "הרומן גרפי" משמש בדרך כלל כדי לתאר ספר בפורמט קומיקס שדומה לרומן באורך ובפיתוח העלילה. רבים טוענים שלמעשה אלה שני מונחים נרדפים שאין ביניהם הבדל.

    איך רומנים גרפיים יכולים לקדם אוריינות?

    ככל שמגוון הספרים הנגישים לקוראים צעירים יהיה רחב ומגוון יותר, כך יגדל הסיכוי שהם יהפכו קוראים פעילים. בתוך המגוון הזה חשוב לכלול גם ספרי קומיקס. מדוע? רומנים גרפיים מושכים ילדים ומעודדים אותם לקריאה. ספרנים רבים דיווחו על הצלחה יוצאת דופן בשכנוע ילדים לקרוא באמצעות ספרי קומיקס, וציינו במיוחד את הפופולאריות שלהם בקרב סרבני קריאה. רומנים גרפיים בעלי עלילות מורכבות ומבנים סיפוריים מפותחים יענו גם על דרישותיהם של קוראים מתקדמים. למעשה, לעתים קרובות כותר אחד עשוי לעניין קוראים ברמות שונות.

    רומנים גרפיים עשויים לסייע לרכוש את אמונם של תלמידים שקשה להגיע אליהם באמצעות טקסטים מסורתיים. המציאות מראה שגם אלה שאינם מגלים עניין רב בקריאה, מתלהבים מספרי קומיקס. האלמנטים החזותיים של הקומיקס עשויים למשוך גם קוראים שאינם מעוניינים בקריאה או מעדיפים את המסך על נגזרותיו.

    יתרונות הקומיקס בעבור המתקשים בקריאה, תלמידים בעלי צרכי מיוחדים ורוכשי שפה

    רומנים גרפיים יכולים לסייע לשפר באופן דרמטי את התפתחות הקריאה אצל תלמידים המתקשים ברכישת יסודות השפה, ובהם תלמידים בעלי צרכי מיוחדים, וזאת בכמה דרכים: ראשית, האיורים מלמדים על משמעות הסיפור הכתוב. הם יכולים לספק לתלמידים אוטיסטים רמזים להקשרים רגשיים שהם עלולים להחמיץ בעת קריאת טקסט רגיל. לרוכשי שפה חדשה, רומנים גרפיים יאפשרו להגדיל את אוצר המילים ביתר קלות ולשפר את מיומנויות השפה.

    האם רומנים גרפיים הם "ספרים אמיתיים"? האם הם נחשבים "ספרות"?

    מקצת ההורים ואנשי החינוך טוענים שרומנים גרפיים לא יעזרו לחנך צעירים לקריאה. אחת הטענות הרווחות היא שספרי הקומיקס משפיעים לרעה על הרגלי הקריאה ופוגעים בהם. יש הטוענים שרומנים גרפיים אינם "ספרים אמיתיים" או לכל היותר הם ספרות נחותה שיכולה לשמש רק כאמצעי למשיכת סרבני קריאה אל עולם הספרים, בתקווה שבהמשך יעברו לקרוא ספרות "איכותית יותר."

    למרבה השמחה, בשני העשורים האחרונים יותר ויותר ספרנים ואנשי חינוך הבינו שהקומיקס הוא ספרות לגיטימית ואף מומלצת. שפת הקומיקס הוכנסה כחלק הכרחי מספרי הלימוד לכיתות הנמוכות, מצעד הספרים של משרד החינוך מקפיד לכלול ברשימותיו רומנים גרפיים, מוזיאון קומיקס מפואר פועל בעיר חולון וחוגי קומיקס נפתחים כמעט בכל עיר בישראל. גם ברמה התרבותית הארצית יש הכרה בז'אנר הקומיקס ובאיכויותיו הספרותיות, ורומנים גרפיים רבים זוכים בפרסים מכובדים כגון פרס יד ושם, פרס מפעל הפיס ועוד.

    הרעיון שרומנים גרפיים הם פשטניים מכדי להיחשב ספרות של ממש הוא מיושן. קיימים כיום רומנים גרפיים מעולים שקריאתם דורשת מיומנות לשונית והבנה ספרותית זהות לאלה הנחוצות לקריאת ספר פרוזה. לעתים קרובות הם מכילים אוצר מילים מפותח יותר מאשר ספרים מסורתיים המיועדים לאותו קהל יעד. ספרי הקומיקס דורשים מקוראים להיות מעורבים באופן פעיל בתהליך של פענוח אמצעים ספרותיים והבנתם, ובהם מבנים סיפוריים, דימויים, משחקי מילים, התייחסויות בין-ספרותיות ועוד. קריאת רומנים גרפיים יכולה לעזור לתלמידים לפתח את הכישורים הקריטיים הדרושים כדי לקרוא יצירות מורכבות, ובהן הקלאסיקות.

    בנוסף ליכולות לניתוח טקסט, ספרי הקומיקס מסייעים לקוראים להבין מידע ולפרשו באופן שונה מהאופן שבו קוראים פרוזה. בעולם שבו יותר ויותר נרטיבים מוצגים באמצעות אתרים, משחקי וידאו, טלוויזיה, סרטים ומדיות אינטראקטיביות נוספות, לימוד אוריינות חזותית ופיתוחה הוא מיומנות הכרחית. עולם הסיפורים של ימינו כולל הרבה יותר מאשר רק פרוזה, ולקוראים המיומנים בהבנת הפורמטים הרבים יש נקודת פתיחה טובה יותר מהשאר.

    אלו נושאים ספרותיים נוכל למצוא ברומנים גרפיים?

    רומן גרפי יכול להשתייך לכל סוגה ספרותית קיימת: הוא עשוי להיות הרפתקה אפית עם הקבלות למיתולוגיה היוונית כמו הסדרה בון. או ספר פנטזיה כמו ארטמיס פאול או סנדמן. ספר קומיקס יכול לספר על חייהם של ילדים ובני נוער, כמו יומנו של חנון, הרפתקאות קפטן תחתונים ו-שנה באיזי, ואפילו לספר סיפורים אוטוביוגרפיים, כמו חיוך. הרומנים הגרפיים עוסקים גם בסיפורים היסטוריים ובפרשיות עבר, כמו ואלס עם באשיר או המחבוא, ומציעים גם עיבודים ליצירות מופת כמו הגלגול. סדרות גיבורי העל הן מקור ותיק להעצמה אישית ותקווה. בין ספרי הקומיקס נמצא גם ספרים לגיל הרך, כמו נמאס ותרנגול בגדול, ואפילו ספרי העשרה כמו הטיול הגדול של מקס ומכונת הזמן של מקס. גיוון ספרותי זה חשוב ביותר. הוא מאפשר לקוראים להרחיב את טעמם ומעורר בהם רצון להכיר תחומי דעת שעד כה התרחקו מהם.

     

    מבוסס על המאמר http://www.scholastic.com/teachers/lesson-plan/guide-using-graphic-novels-children-and-teens