רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    לוחות שנה הומוריסטיים

    כאשר הופיעו העיתונים המקוונים באינטרנט, אמרו שהגיעה סופה של העיתונות המודפסת. כאשר הופיעו לוחות שנה במחשבים ובטלפונים החכמים, אמרו שהגיע סופו של לוח השנה המודפס. מדי שנה לקראת ראש השנה מציגות חנויות הספרים והחנויות לצרכי משרד מבחר גדול של לוחות מודפסים, רובם מאוירים: לוחות קיר, לוחות שולחן ולוחות משרדיים.

    למזלנו, ישנם עדיין מפיקי לוחות שבוחרים בהומור ובסאטירה להנעים לנו את השנה הבאה או להעביר לנו מסרים או סתם לאתגר את דמיוננו ואת מחשבתנו.

    בארכיון המוזיאון יש מבחר של לוחות שנה של טובי היוצרים בתחומי האיור, הקריקטורה והקומיקס.

     

    שער: פרידל שטרן

    איור וצילום: אמנים שונים

    מו"ל: ליאון המדפיס

    לוח לילדי ישראל 1962-1963

    רוח פטריוטית ואהבת הארץ נשבו בדפי לוחות הילדים של ליאון המדפיס. הלוחות יצאו מדי שנה בנוסחה קבועה: קריקטורות, איורים, צילומים ושירים קצרים. מדי פעם פורסם חידון והפיתרון הוצג כעבור 12 חודשים בלוח של השנה הבאה.

    בעיזבון האמנותי, שהשאירה פרידל שטרן למוזיאון, נמצאים 10 לוחות משנים עוקבות. נוסף לפרידל השתתפו בלוח 1962-63 הקריקטוריסטים שמוליק כץ ויוסי שטרן.

     

    איור: אורי פינק

    מו"ל: מודן הוצאה לאור בע"מ

    לוח זבנג 1990-1991

    הלוח הזה צמח מתוך סדרת הקומיקס של אורי פינק שהתחילה ב-1987 ב"מעריב לנוער" וזכתה להצלחה גדולה. השם של הסדרה ושל הלוח –זבנג – מתאים להפליא למצבים שמתאר פינק בלוח: במבצע "אכול כפי יכולתך" הלקוח לוקח מנה כפולה ומכופלת. המוכר מושיט אקדח לרקתו; התלמידים הופכים את הכיתה. המורה יוצאת מדעתה; נערה מקבלת הלם כאשר היא עולה על המשקל. המציצן מדווח בטלפון אלחוטי.

    לשים ללעג אנשים נפגעים, נבוכים או מושפלים הוא מתכון צחוק עתיק ימים. אם הוא נעשה בחן, אין הוא פוגע.

     

    שער: מישל קישקה

    איור: אמנים שונים

    מו"ל: איגוד הקריקטוריסטים הישראלים

    הישראלי הנייד 2007-2008

    הלוח נראה כאילו נוצר היום. אמנם המכשירים השתנו. את השכלול בתכונותיהם הטכנולוגיות קשה להראות בלוח שנה מודפס, אך מספיק לצייר אותם קטנים ודקים יותר כדי שהלוח יהיה מתאים ל- 2014-15. התנהגות בני האדם השתנתה עמוקות ברחבי העולם כאשר בידם טלפון נייד. היחסים הבינאישיים השתנו, היחסים הבינ-דוריים השתנו. סדרי העבודה השתנו, זרימת המידע השתנתה, הפרטיות השתנתה.

    איגוד הקריקטוריסטים בחר בנושא בעל משמעות עמוקה במאה ה-21. כל אחד מהיוצרים האיר צד אחד בתופעה.

     

    איור: מישל קישקה

    מו"ל: האמן

    תל אביב 2008-2009

    באמצעות בניין באוהאוס תל אביבי, מספר קישקה את תולדותיה של העיר. הנוף האורבני והנוף האנושי משתנים מדף לדף -מתקופה לתקופה. בוא נעקוב אחר הבניין עצמו. מתחילים עם מרפסות פתוחות, חלונות פתוחים ואנטנה טלוויזיה על הגג. בדף הבא – מרפסות סגורות בזכוכית או בסורגי ברזל. על הגג אנדרלמוסיה של דודי שמש ואנטנות. ואז בא השיפוץ הגדול ו… חוזרים למרפסות הפתוחות, דודי השמש והאנטנות נעלמים.

    הדמויות האנושיות – דיירי הבניין ועוברי אורח – הן כר פורה עוד יותר לציון השינויים. הבגדים, התסרוקות והאביזרים הם כלי ביטוי לרוח התקופה. הפנים והגוף של האנשים הם כלי ביטוי לתהליך של התבגרות או הזדקנות.

     

    שער: Dario Castillejos

    איור: אמנים שונים

    מו"ל: פורום משפחות שכולות ישראלי-פלסטיני בעד שלום

    קריקטורה בקונפליקט 2009-2010

    האיורים משקפים את הקורבנות של הקונפליקט, את השכול וההרס כמו גם את החסמים בדרך לשלום – מיליטריזם וחוסר הבנת האחר. בכל השנאה והאלימות שאופפות את הקונפליקט הארוך והעמוק הזה יש ניצוצות של תקווה: יש דמיון בין הצדדים בשכול ויש דמיון באהבת …הכדורגל.

    ליצירה של הלוח נקבצו אמנים מכל העולם. הקריקטוריסט הישראלי הוא מישל קישקה. הפלסטיני – באחה בוחארי.

     

    איור: רותו מודן

    מו"ל: Sofie

    לוח שנה 2010-2011

    בכל דף טבלת החודש בממדים גדולים (נוחה לרישום אירועים או משימות).בשוליים ציירה מודן סצנות סוריאליסטיות כיד הדמיון הטובה עליה. 7 אחיות פורמות תחבושת של פצוע קשה. 4 אנשים במדי משרתים קולעים צמה ענקית של אישה אלגנטית, שהיא עצמה מסלסלת בשערה של מבשלת החותכת מלפפון בגיליוטינה.

    האיורים הקטנים בשוליים מחייבים עיון מעמיק כדי להשיג את התוצאה הרצויה : פרצי צחוק. לרשות המעיין יש 365 יום ללמוד אותם.

     

    שער: פרידל שטרן

    איור: אמנים שונים

    עיצוב: סטודיו הגרי

    קומיקס ישראלי 2013-2014

    הלוח הוא מחווה לדורות של יוצרי קומיקס ישראלים ובה בעת הדגמה של שימוש יצירתי בסוגי נייר וקרטון ובטכנולוגיות של דפוס.

    קופסת קרטון צנועה מסתירה את שפעת היצירתיות והצבעוניות, המתגלות כאשר שולפים מן הקופסה 4 חוברות. כל חוברת מוקדשת לשלושה אמנים ושלושה חודשים. כל אחת מודפסת על נייר שונה וכרוכה בקרטון שונה. זו חגיגה לחוש הראייה ולחוש המישוש.

    העיצוב של הגרי הוא שחקן חשוב ביצירה: מדויק וממושמע אך מתפרץ ומשתובב לעיתים. הגריד של לוח השנה שותף לכל 12 החודשים, אך עיצוב השערים של החודשים נושא אופי שונה בכל חוברת.

    הלוח מעורר כבוד ליוצרי הקומיקס – אנחנו נרתעים מרישום פגישות ומספרי טלפון כשם שנרתע לצייר גרפיטי על קירות בית תפילה או מוזיאון.