רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    חזרה אל הספסל – לקראת סוף החופש הגדול 2014

    "חזרה אל הספסל" היא הכותרת שנתן זאב לטור השבועי שלו ב"דבר השבוע" ב- 5.9.1958, בשבוע בו נפתחה שנת הלימודים דאז. למרות שבבתי הספר השתמשו בכיסאות ולא בספסלים, 'החזרה אל ספסל הלימודים' היתה מעין חגיגה לאומית.

    זאב הקריקטוריסט הפוליטי השתמש בדימויים של מערכת החינוך לא רק בפתיחה של שנת הלימודים אלא גם במועדים חשובים אחרים: בחינות הבגרות, סיום שנת הלימודים, פתיחת הקייטנות ועוד. הקריקטורות לא היו מיועדות לילדים אלא לציבור המבוגרים: ניתוח חד וחריף של הפוליטיקה העולמית כמו גם של הפוליטיקה המקומית שלנו. כאשר עסק בזירה הבינלאומית, לא חיפש זאב רק את הרלבנטיות הישראלית, אלא טיפל בסוגיות שאין להן קשר לישראל אך נמצאות על סדר היום של הקהילה הבינלאומית. למשל, נשיא ארה"ב אייזנהאור מתמודד בו זמנית עם סין ועם עיראק, נשיא צרפת דה-גול מתמודד עם הבעיות בצפון אפריקה כאשר מאחורי גבו פועלים טרוריסטים בצרפת.זאב, החל לעבוד ב-1955כעורך הגרפי של "דבר השבוע", המוסף השבועי של "דבר", העיתון של מפלגת השלטון,. כעבור שלוש שנים החל לפרסם טור שבועי פוליטי וב1961 החל לפרסם טור "הצד השני של השבוע" עד ש'נחטף' ב-1962 ע"י שוקן ועבר לעיתון "הארץ".הציורים האוריגינליים של הטורים השבועיים נמצאים בארכיון במסגרת האוסף של כלל היצירה של זאב שהועבר למוזיאון על ידי בנותיו נעמי פינק-פרקש ודורית שוקי-פרקש. הטורים עוצבו בפורמט אורך (4-5 משבצות) , שונה מהפורמט של "על כל פנים", הטור היותר מאוחר – ויותר ידוע – ב"הארץ".

    קיטנת זאב נפתחת שוב, 19.6.1959

    הפעילויות השונות בקייטנת קיץ היו מוכרות היטב לזאב, ולו מניסיון אישי כאב לילדה בת 12 וילדה בת שנתיים. את המשחקים והבילויים שעל חוף הים הישראלי ניצל זאב כדי לנתח עימותים בינלאומיים מורכבים שהתרחשו באותו קיץ . שתי עקיצות הוא ייחד לביצה המקומית.

    בחינות בגרות 59', 3.7.1959

    זאב נוטל על עצמו את תפקיד הבוחן. (הגדרה מוצלחת לקריקטוריסט פוליטי). הוא מחלק את הטור השביעי על פי נושאי בחינות הבגרות בשנת 1959: פיסיקה, שפות, כימיה וכו'. ההתמצאות הרחבה שלו ביחסים בינלאומיים מאפשרת לו להביע את דעתו בפוליטיקה אזורית – בבלקן, במזרח התיכון. הפעם מקדיש זאבמחצית מהטור לבעיות מקומיות.

    בעיות חינוך, 15.4.1960

    זאב המחנך מחלק את הטור שלו לשש בעיות . המשמרת השנייה, שהייתה נהוגה בבתי ספר רבים, גרמה קשיים להורים. ההצטיידות של צרפת, תחת הנהגת דה גול, בנשק אטומי גורמת לדאגה של המעצמות הגרעיניות .הוותיקות. בזירה המקומית , מצייר זאב את שר האוצר לוי אשכול ושר האוצר גיורא יוספטל בלבוש של אחיות. בהבעת של טוב לב מקל אשכול על מס הכנסה כדי שהאזרח לא ירגיש שעמיתו יוספטל מעלה את דמי הביטוח הלאומי. את הטריק הזה משבץ זאב ב"פסיכולוגיה"

    זאב מסכם את שנת הלימודים, 24.6.1960

    בלימודי המשפט מוקיע זאב את צביעות החוק הבינלאומי. בזמן השואה התעלם מרדיפת היהודים ע"י הנאצים, ואילו עתה, ב-1960, מגנה את חטיפה אייכמן ישראל. בלימודי הפיסיקה מתאר זאב את המאבק בין המעצמות : ארה"ב מנסה למשוך את יפן לגוש המערבי בידידות, בריה"מ – באלימות. בשעורי האנטומיהמוכיח זאב שהעט שלו יכול להפיק קוים נשיים התואמים את חימוקיה של הזמרת והשחקנית מרלי דיטריך.